mane??????

pagi ni aku dikejutkan oleh satu berita....

"Adik, hemster xde."
bagitu ayat abah yg tengah menyapu bilik hemster....

"Mati da ke?sangkar pink?"
aku bertanya..maklumlah...hemster seko tu tgh x sihat....

aku pon melangkah la ki bilik abg....igt ngk kuburkan hemster tu...
rupenye hemster kt sangkar pink tu idup lg...cume terbaring lemah...
aku pon tgk kt sangkar sebelah...sangkar ijau...

"aik, xde???"
alamak!!!!hemster lari.....
adui ai...xtau nk carik ktne hemster jantan tu...
pintu bilik terbukak....
trus kami wat operasi tgk gitu2 kt bwh katil, kt bawah, kt tangga...
tp blum jumpe kelibatnye....

aku pon ltak la mknn de atas lantai....
dengan harapan, die lapa nnti die balik la...


......................................................................

risau...
oh hemster, jgn la ko merayap jejauh sgt.....
huu....
hemster, jgn buntingkan tikus2 yg eko panjang...(die bukan spesies ko)..
aku xnk bela spesis kacuk.....
TIDAKKKKK!!!

...............................

adakah hemsterku ikut abg g opis arini???

hai obat hai obat......

Satu lagi artikel yg aku amek dr Divider: Pemisah Hak dan Batil 2nd Edition (2005/2006) yg dikeluarkan oleh jawatankuasa surau Kolej Matrikulasi Melaka...

..........................................................................

Sume orang suka dipuji....termasuk aku....tak kire la dari segi ape pon, bagi seseorang individu, kalu die dipuji, maka kembangla lubang idungnye.....bangga....n utk menyedapkan hati org yang memuji, individu tersebut akan memuji semula org yg memuji die.....

xmo ulas panjang......(xde idea sebenarnye)....
jom bace artikel nih....

...................................................................................

~Mengubati Penyakit Suka Dipuji~

Terdapat EMPAT bahaya yang akan menimpa ke atas orang yang SUKA MEMUJI...

  • BAHAYA DUSTA
Adakalanya seseorang itu melampaui batas dalam memberi pujian atau sesuatu yang dipujinya tidak sesuai dengan keadaan sebenar.

  • BAHAYA RIAK (PAMER)
Dengan memuji, seolah-olah seseorang itu ingin menunjukkan/mempamerkan rasa cinta dan suka kepada orang yang dipujinya, padahal pujian itu tidak berdasarkan kesungguhan hati.

  • BAHAYA MUNAFIQ
Terdapat sebahagian masyarakat yang pada hakikatnya di dalam hatinya mempunyai rasa antipati kepada orang yang dipujinya tetapi ia dapat menyimpannya dengan baik, sehingga orang-orang yang dipujinya tidak mengetahuinya.

  • MENGEKALKAN KESALAHAN DAN DOSA-DOSANYA LANTARAN PUJIAN
Bila orang yang dipujinya adalah orang yang zalim atau fasik, sehingga ia akan terlena untuk mengekalkan kesalahan dan dosa-dosanya lantaran pujian tersebut. Perkara seperti ini amat dilarang dan orang yang memujinya akan mendapat dosa.


DUA bahaya bagi orang yang dipuji

  • TIMBUL SIFAT BONGKAK
Akan timbul sifat bongkak dan membanggakan diri sendiri, kedua-dua sifat ini akan merosakkan jiwa

  • LUPA DIRI
Orang yang dipuji akan lupa diri sehingga tidak lagi memerhatikan dan memperbaiki kekurangan yang ada pada dirinya.


Bila kita memeuji seseorang, PASTIKAN

  • Kita sangat yakin bahawa pujian itu tidak akan mengakibatkan bahaya-bahaya seperti yang disebut di atas, maka pujian itu dibolehkan. Dan sekiranya pujian itu akan mendatangkan kebaikan, maka hukumnya boleh menjadi sunat.
  • Meneliti terlebih dahulu kebenaran sesuatu perkara dan tidak tergesa-gesa sebelum menetapkan pujian untuk seseorang


Ayah
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.

Suami
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak-tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram dan apabila suami mendiam diri. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Abang
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula kepada abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM...Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Anak Lelaki
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak...nantikan tarikan ibunya.

Kepada golongan lelaki, cuba lah sebaik mungkin untuk melaksanakan tanggungjawab kalian.

Kepada golongan wanita
, sama-sama lah meringankan bebanan yang ditanggung oleh golongan lelaki.

Bukankah kita diciptakan untuk sama-sama membantu dan nasihat-menasihati??


http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=926


peringatan buat diri

Wahai wanita tidak bertudung,
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Bebas menggerbang kemas terikat,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang,
tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang bertudung.

Wahai wanita yang bertudung,
Sungguh cantik alas kepala mu,
Ringkas pendek tersempang rapi,
Tersembul jambul tertutup dahi,
Terserlah lah bentuk tubuh,
Mengapa tidak dilindungi?
Rimaskah dengan tudung labuh ke dada?
Panaskah dengan pakaian sedemikian rupa?
Tidakkah kau ingat,
Kepanasan api neraka itu lagi hebat membakar,
Menjilat rentung kesemua mereka yang ingkar,
Mereka itu wanita yang tak bertudung,
Kau tidak ubah seperti mereka walau bertudung,
Oleh itu jadikanlah dirimu,
Sebahagian daripada mereka yang bertudung,
Bertudung labuh hingga ke paras dada.

http://i7.photobucket.com/albums/y253/ahyana/buku_tudung.jpg

Wahai wanita bertudung labuh,
Sungguh cantik terlindung rambut mu,
Sungguh ayu tertutup bentuk tubuhmu,
Yang terzahir jelas gaya kesopananmu,
Mengaburi segala yang tersirat di hati,
hanya diri sendiri yang menghakimi,
mungkin suci ikhlas kerana Illahi,
atau berdebu dengan sebab duniawi,
riak wajah nampak tawadhu’,
riak jiwa rupanya menunjuk-nunjuk,
alangkah ruginya andai benar begitu,
kerna azab masih tak terlepas dari mu,
serupalah sahaja diri mu ditunggu,
diseksa tidak ubah seperti wanita tak bertudung,
sama dengan mereka yang menyempang tudung,
oleh itu jadikanlah dirimu,
sebahagian daripada mereka yang bertudung,
bertudung labuh hingga ke paras dada,
tersemat jua bersamanya rasa taqwa.

Wahai wanita yang bertaqwa,
Andai kau telah sampai ke tahap ini,
Dengan akhlak mahmudah terpahat di hati,
Syariat islam sebati dalam diri,
Maka layaklah dikau mendapat ganjaranNya,
Yang dijanjikan di akhirat nanti,
Dan tatkala di dunia ini lagi,
Muslimah solehah kau digelari,
Menjadi idaman setiap muslim soleh,
Yang sukar sekali untuk diperoleh,

Wahai muslimah solehah pula,
Jadilah mukminah mujahidah,
Mujahidah yang akan menyeru,
Agar ditinggalkan dirinya yang dahulu,
Mujahidah yang akan berdakwah,
Agar diri dan umat berubah,
Mujahidah yang akan mengajak,
Agar islam kembali tertegak.

Dengarlah wahai wanita..
Sahutlah seruan ini..

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=374

............................................................................................................................................................

Peringatan untuk diri sendiri......
Ya Allah, berilah kekuatan pada hambamu ini...

sahabat-sahabatku...
ingatkan aku sekiranya aku lupa...
bimbinglah aku sekiranya aku terlepas...
bawalah aku pulang sekiranya aku tersesat

permata yang dicari

Permata Yang Dicari
Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com


Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

Lagu : Fahmi (o.p. DeHearty Publishing / s.p. NAR Publishing)
Lirik : Nurul Uyun Abdul Aziz (o.p. DeHearty Publishing / s.p. NAR Publishing)

The Four Wives

...................................................................................................................................................................
Once upon a time, there wa a rich merchant who had four wives. He loved the fourth wife the most and adorned her with rich robes and treated her to to delicacies. He took great care of her and gave her nothing but the best.

He also loved the third wife very much. He's very proud of her and always wanted to show off her to his friends. However, the merchant is always in great fear that she might run away with some other men.

He loved his second wife, too. She is a very considerate person, always patient and in fact is the merchant's confidante. Whenever the merchant faced some problems, he always turned to his second wife and she would always help him out and tide him through difficult times.

Now, the merchant first wife is a very loyal partner and has made great contributions in maintaning his wealth and business as well as taking care of the household.

However, the merchant did not love the first wife and although she loved him deeply, he hardly took notice of her.

One day, the merchant fell ill. before long, he knew that he was going to die soon. He thought of his luxurious life and told himself, "Now I have four wives with me. But when I die, I'll be alone. How lonely I'll be."

Thus, he asked the fourth wife, "I loved you most, endowed you with the finest clothing and showered great care over you. Now that I'm dying. Will you follow me and keep me company?"

"No way!" replied the fourth wife and she walked away without another word. The answer cut like a sharp knife right into the merchant's heart.

The sad merchant then asked the third wife, "I have loved you so much for all my life. Now that I'm dying, will you follow me and keep me company?"

"No!" replied the third wife. "Life is so good over here. I'm going to remarry when you die!". The merchant heart sank and turned cold.

He then asked the second wife, "I always turned to you for help and you've always helped me out. Now I need your help again. When I die, will you follow me and keep me company?"

"I'm sorry. I can't help you out this time." replied the second wife. "At the very most, I can only send you to your grave." The answer came like a bolt of thunder and the merchant was devastated.

Then a voice called out. "I'll leave with you. I'll follow you no matter where you go."

The merchant looked up and there was his first wife. She was so skinny, almost like she suffered from malnutrition, Greatly grieved, the merchant said, "I should have taken much better care of you while I could have."

We all have four wives in our lives. the fourth wife is OUR BODY. No matter how much time and effort we lavish in making it look good, it'll leave us when we die.

Our third wife is OUR POSSESSIONS, STATUS AND WEALTH. When we die, they all go to others.

The second wife is OUR FAMILY AND FRIENDS. No matter how close they had been there for us when we we're alive, the furthest they can stay by us is up to the grave.

The first wife is in fact OUR SOUL, often neglected in our pursuit of material wealth and sensual pleasure. It is actually the only thing that follows us whereever we go. Perhaps it's a good idea to cultivate and strengthen it now rather than wait until we're on our death bed to lament.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Devider Pemisah Hak Dan Batil 2nd edition (2005/2006), Jawatankuasa Surau Kolej Matrikulasi Melaka

rindu pada dirinya


rindu pada dirinya....


-tribute to rumetku-

love letter

aku xtau nk mengcreditskan artikel ni dari mane sumbernye....
cukuplah aku mengcreditskan kepada saudara mukhlis sbb die yg bagi kt aku..
time kasih mukhlis..

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-


.:Surat Cinta Dari Syaitan:.

Hai manusia yang tersayang,

Tadi malam waktu akan tidur, aku lihat engkau tidak memuji Allah, tidak berselawat, tidak membaca Ayat Kursi dan Kulhu. Ini bagus sekali kerana waktu tidur adalah waktu untuk tidur, bukan untuk membaca Al-Quran. Sesungguhnya engkau tidak membuang-buang masa.

Pagi ini aku lihat engkau tidak bangun mengerjakan solat subuh. Bagus sekal! Engkau telah membuktikan bahawa engkau adalah sahabatku yang budiman. Janganlah engkau susah-susah bangun dan memendekkan tidurnya. Tidurlah dengan nyenyak dan nyaman. Jangan hiraukan suara ayam berkokok yang mengejutkan engkau dari tidurmu. Bila subuh datang menjelang, udara masih dingin, tariklah selimutmu dan tidurlah sayangku seperti puteri kayangan.

Aku lihat engkau jarang-jarang mengambil wudhu'. Ini bagus sekali kerana engkau tidak membazirkan air dan tidak meninggikan water bill rumahmu.

Aku lihat engkau tidak pernah membaca Bismillah sewaktu akan makan. Ini bagus, kerana engkau tidak memenatkan mulutmu. Dan apabila sudah kenyang, engkau tidak pernah menyebut Alhamdulillah. Ini bagus juga. Cukuplah engkau sendawa kuat-kuat seperti lembu.

Semalam ada seorang peminta sedekah datang ke rumahmu. Engkau menghalau dia suruh pergi tanpa engkau memberikan dia duit sesen atau seteguk air. Ini sangat bagus dan terpuji, kerana engkau tidak membuang-buang duit dan tidak membazirkan rezekimu yang melimpah ruah yang diberi Allah kepadamu.

Engkau seorang yang berjimat cermat. Biarlah rezeki engkau untuk kegunaan engkau seorang. Untuk menonton wayang, berholiday di Genting dan membeli kemewahan-kemewahan dunia.

Aku lihat bila engkau bertemu dengan sahabat handaimu, engkau tidak mengucapkan Assalamualaikum. Engkau mengucapkan "Hi Everybody". Ini bagus juga kerana engkau menunjukkan bahawa engkau mengerti adab resam orang kafir dan engkau mengerti Bahasa Inggeris. Tak perlu engkau belajar Bahasa Arab kerana ia bukan bahasa antarabangsa.

Engkau telah membuktikan bahawa engkau dan aku adalah sahabat sejati. Sudah tentu engkau adalah seorang yang budiman kepada kaumku. Di akhirat nanti, engku dan aku dapat berjalan bersama-sama... Kita berpegang tangan menuju Neraka Jahannam.

-SAHABATMU YANG TERCINTA : IBLIS-

kisah benar

semasa aku ditanya oleh hidayani pada suatu petang...
katanya die ade 22 soalan....n aku diminta utk menjawab....kalu x dpt, try tanye org len..
aku leh jwb soalan pertama jek...soalan kdua aku da tanye kak....soalan ketiga, aku tanye member aku kt ipis...huu...

lalu, aku mintak mukhlis anta artikel ni....

time kasih byk3 kepada hidayani, kak n mukhlis....

..............................................................................................................................................................................

Ada seorang pemuda Arab yang baru sahaja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah SWT berupa pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya. Selain belajar, ia juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas di sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar ia turut masuk ke dalam gereja.

Mula-mula ia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika pendeta masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk.

Di saat itu, si pendeta agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang muslim. Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Pendeta tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun ia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya pendeta itu berkata, "Aku minta ia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya." Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang pendeta, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang muslim." Pendeta itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian ia beranjak hendak keluar. Namun pendeta ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan ugamanya. Pemuda muslim itu pun menerima tentangan debat tersebut.

Pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat." Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan"

Sang pendeta pun mulai bertanya,

  • Sebutkan satu yang tiada duanya.
  • Dua yang tiada tiganya.
  • Tiga yang tiada empatnya.
  • Empat yang tiada limanya.
  • Lima yang tiada enamnya.
  • Enam yang tiada tujuhnya.
  • Tujuh yang tiada lapannya.
  • Lapan yang tiada sembilannya.
  • Sembilan yang tiada sepuluhnya.
  • Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh.
  • Sebelas yang tiada dua belasnya.
  • Dua belas yang tiada tiga belasnya.
  • Tiga belas yang tiada empat belasnya.
  • Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas tetapi tidak mempunyai roh.
  • Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya.
  • Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga.
  • Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun dia tidak menyukainya.
  • Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah tanpa ayah dan ibu.
  • Siapakah yang tercipta dar api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api.
  • Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu.
  • Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar.
  • Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap datun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan 2 di bawah sinaran matahari.
Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah. Setelah membaca basmalah, ia berkata.

  • Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT.
  • Dua yang tiada tiganya ialah malam dan siang.
"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)
-Al Isra': 12-
  • Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan dinding yang hampir roboh.
  • Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan Al-Quran.
  • Lima yang tiada enamnya ialah solat lima waktu.
  • Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah hari ketika Allah SWT menciptakan makhluk.
  • Tujuh yang tiada lapannya ialah langit yang tujuh lapis.
"Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.
-Al Mulk: 3-
  • Lapan yang tiada sembilannya ialah malaikat pemikul Arsy ar-Rahman.
"Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka."
-Al Haqqah: 17-
  • Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa iaitu tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu, belalang,
  • sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah kebaikan
"Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat"
-Al An'am:160-
  • Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah saudara-saudara Nabi Yusuf.
  • Dua belas yang tiada tiga belasnya ialaj mu'jizat Nabi Musa.
"Dan (ingatlah ) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tngkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air."
-Al Baqarah:60-
  • Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
  • Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai roh adalah waktu subuh
"Dan waktu Subuh apabila fajarnya mulai menyinsing"
-At Takwir:18-
  • Kuburan yang membawa isinya adalah ikan yang menelan Nabi Yunus AS.
  • Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam syurga dalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya,
"Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
-Yusuf: 17, 98-
  • Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai ialah suara keldai.
"Sesungguhnya sejelek-jelek suara ialah suara keldai"
-Luqman:19-
  • Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu ialah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.
  • Makhluk yang diciptakan dari apai ialah iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara daripada api ialah Nabi Ibrahim
"Wahai api, dinginlah dan selamatkan Ibrahim."
-Al Anbiya':69-
  • Makhluk yang diperbuat daripada batu ialah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu ialah tentera bergajah Abrahah dan yang terpelihara daripada batu ialah Ashabul Kahfi (Penghuni Gua)
  • Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar ialah tipu daya wanita.
"Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar"
-Yusuf:28-
  • Adapun pohon yang memiliki 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan 2 di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon ialah tahun, Ranting ialah bulan, Daun ialah hari dan buahnya ialah solat lima waktu, tiga dikerjakan di malam hari dan dua di siang hari.
Pendeta dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda muslim tersebut. Kemudian ia pun mula hendak pergi. Namun ia mengurungkan niatnya dan meminta pendeta agar menjawab satu pertanyaan sahaja. Permintaan ini disetujui oleh pendeta.

Pemuda itu berkata, "Apakah kunci syurga itu?"

Mendengar pertanyaan pemuda itu, lidah pendeta terus menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Ia berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak berhasil.

Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menajawab pertanyaan tersebut, namun ia cuba mengelak. Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya ia jawab, sementara ia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya."

Pendeta tersebut berkata, "Sesungguhnya aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah." Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda."

Pendeta pun berkata. "Jawapannya ialah: 'Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Aasyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."

Lantas pendeta dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda muslim yang bertakwa.

aku bukan dia

aku akui entri ini ditulis semasa aku diselubungi perasaan marah...
aku akui entri ini juga aku tulis kerana aku terkilan...
aku juga akui entri ini aku tulis mengikut amarah, dan juga bukan dengan akal warasku...


........................................................................................................................


aku bukan dia dan dia bukan aku kerana aku adalah aku dan dia adalah dia.
dunia aku dan dia berbeza.
kerana aku bukan dia.
dan dia bukan aku.



aku dan dia banyak berbeza...
sebut dari pelbagai aspek...
pakaian?
sikap?
segalanya?

aku bukan seperti dia...
aku bukan besar seperti dia...
dia sangat bertuah...
besar dalam suasana yang baik....
suasana di mana orang-orang sekeliling dia sama seperti dia...

aku??
aku besar di kota...
aku besar di kuala...
tempat di mana orang kata...
masalah sosial berpunca....
aku besar di kota...
dia besar di desa....
aku dan dia berbeza....

aku juga tak macam dia...
mengaji belum lancar....
tafsir belum khatam...
tapi dia???
jauh berbeza
sekali lagi duniaku dan dia berbeza...

aku dan dia berbeza...
dia berkuasa....
orang hormat dengan dia...

aku?
sekadar seorang ketua unit dahulukala...
dunia kami berbeza...

aku dan dia berbeza...
aku?
bertudung kadang-kala...
dia?
cukuplah aku katakan dia berbeza...
sekali lagi dunia kami berbeza

aku terkilan...
bukan kerana aku dan dia berbeza...
kerana aku tahu...
aku bukan dia...
dan dia bukan aku...

aku terkilan...
kenapa dirinya berdusta...
entah...
kucuba mengusir perasaan ini..
tapi aku tak bisa...

aku terkilan...
kenapa dirinya tak berkata perkara sebenar...
kenapa perlu bersembunyi?
kenapa mesti menggunakan nama sesuatu program untuk mengelak sesuatu program tetapi akhirnya ke program lain??

dunia kami berbeza...
dirinya sering ke surau....
ke majlis2 ilmu di serata malaysia...
aku kagum...
dengan ilmunya....
sedangkan aku...
majlis ilmu di surau pun kadang-kadang aku tunjuk muka...
sekali lagi...
dunia aku dan dia berbeza...

entahlah...
perbezaan aku dan dia membuatkan aku jauh....
maklumlah...
aku bukan seperti dia...
aku adalah aku...
orang melihat kami berbeza...

aku?
sungguh aku tak marah...
biarlah dia meneroka seluruh malaysia....
mencari ilmu-ilmu yang banyak...

tapi...
aku terkilan...
kenapa mesti dia berdusta....
sedangkan ilmu banyak diperolehinya...

aku...
banyak berasa kecewa sebenarnya...
sebabnya....
biarlah kusimpan sebagai rahsia...

aku mula pesimis...
pada dirinya...
kadang-kala aku tersenyum sinis...
bila mendengar bicaranya....

aku bukan macam dia...
bijak menyusun kata-kata...
sedangkan aku.....
tak puas hati sikit, terus buat muka....

aku kelu bila berbicara...
kadang kala tak kupandang raut wajahnya...
bukan kerana aku tak suka...
tapi kerana...
aku tak mahu aku jadi tak suka padanya...

ada sahabatku bertanya...
kenapa tak suka padanya...
aku terkelu untuk berbicara...
jawapannya....
bukan aku tak suka...
tapi aku tak ada jawapannya....

lalu sahabatku itu kembali bertanya....
kenapa diriku tiada jawapannya....
lalu kuberfikir memerah minda...
mungkin kerana dunia kita berbeza....

caranya bukan caraku...
caraku bukan caranya...
entahlah...
jauh di sudut hatiku...
aku ingin menjadi seperti dia...
tapi mungkin aku tak bisa...
kerana aku bukan dia...

mungkin kerana dia adalah dia...
maka aku tidak tahu untuk berbicara....
terasa ingin melahirkan perasaan kecewa...
tapi aku tidak berupaya...
takut-takut ada air yang bergenang di mata...

pernah sekali aku dan dia berbicara...
walaupun bukan bicara empat mata.....
namun...
bicara itu bicara dari rakan-rakannya...
yang berbicara di hadapannya...
bukan berkata-kata di belakangnya....

............................................................................................................................

maaf banyak2 kalu entri ini menyinggung banyak pihak...
sebab aku tak tahu macamana aku nk meluahkan perasaan kesal..
sungguh, aku tak marah kalau dia nak merantau..
pergilah ke serata dunia...
tapi tolonglah, jangan berdusta....
aku sendiri penat...
lelah....
kadang-kala aku jadi pesimis...
prejudis....
bile dgr mcm2 cerita...
dan x mustahil aku terpengaruh....

pernah aku pujuk ati sendiri...
'aku bukan macam dia...'
aku bukan pembicara yang baik...
aku sendiri terikat dengan perangai anak bongsu ni....

aku penat...
sangat2 penat...
sampaikan pernah aku terjaga...
kerana bicaranya...
sampai aku rasa...
aku penat...
dengar isu yang sama.....
perkara yang sama....

bukan tak pernah aku buat muka....
tapi entahlah...
aku penat...
penat sangat-sangat....
sebab aku dengan dia berbeza....
entahlah....

................................................................................................

lelah.....
kerana banyak memendam rasa....

...................................................................................................

~berjuta maaf aku pohon khusus pada si dia.....~

care menyiapkan esaimen......

care menyiapkan esaimen...
aku jumpe yg bi punye kt metacafe...
jadi, aku edit ikut kesesuaian.....


.........................................................................................................................................................

  1. Sit in a straight, comfortable chair in a well lit place in front of your computer.
  2. Log on into YM and Skype. (be sure to go on away!). Check your email.. (mane tau kot2 ade update terbaru dr Facebook)
  3. read over the assignment carefully, to make certain you understand it.
  4. walk down to the vending machines and buy some chocolate to help you concentrate.
  5. check your email... (update terbaru dr Facebook)
  6. Call up a friend and ask if he/she wants to go to grab a coffee. Just to get
    settled down and ready to work.
  7. When you get back to your room, sit in a straight, comfortable chair in a clean,
    well lit place.
  8. Read over the assignment again to make absolutely certain you understand it.
  9. Check your email.
  10. You know, you haven't written to that kid you met at camp since fourth
    grade. You'd better write that letter now and get it out of the way so you can
    concentrate...(yg ni leh ganti dgn sms kt kwn2 lame)
  11. Look at your teeth in the bathroom mirror... (sambil2 berangan...tak kt bilik air, kt depan cermin pon bole)
  12. enjoy the mp3
  13. Check your email.
  14. YM or Skype chat with one of your friends about the future.
  15. Check your email.
  16. Listen to your new mp3 and download some more.
  17. Phone your friend on the other floor and ask if she's started writing yet. Exchange derogatory emarks about your prof, the course, the college, the world at large.
  18. Walk to the store and buy a pack of gum. You've probably run out.
  19. While you've got the gum you may as well buy a magazine and read it.
  20. Check your email.
  21. Check the newspaper listings to make sure you aren't missing something truly worthwhile on TV.
  22. Play some solitare (or age of legends!).
  23. Check out facebook.com (blogger.com pon bole...onemanga.com n mangafox.com)
  24. Call up a friend to see how much they have done, probably haven't started
    either.
  25. Look through your housemate's book of pictures from home. Ask who
    everyone is.
  26. Sit down and do some serious thinking about your plans for the future.
  27. Check to see if facebook.com has been updated yet.
  28. Check your email and listen to your new mp3.
  29. You should be rebooting by now, assuming that windows is crashing on schedule.
  30. Read over the assignment one more time, just for heck of it.
  31. Scoot your chair across the room to the window and watch the sunrise.
  32. Lie face down on the floor and moan.
  33. Punch the wall and break something. (baling henset kt dinding....)
  34. Check your email.
  35. Mumble obscenities.
  36. 5am - start hacking on the paper without stopping. 6am -paper is finished.
  37. Complain to everyone that you didn't get any sleep because you had to write that stupid paper.
  38. Go to class, hand in paper, and leave right away so you can take a nap.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

hahahha...memang sebijik aku ikut step die.....

.....mari.....

bukan kepakaran aku untuk berbicara mengenai agama....
dek kerana ilmu agama yang teramatlah ceteknya....
namun, ketika aku membelek2 tafsir Quran...
aku tertarik untuk merakamkan beberapa ayat...
mudah-mudahan ia menjadi dorongan buatku....
juga buat teman-temanku...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang apa yang harus mereka infakkan. katakanlah "harta apa sahaja yang kamu infakkan, hendaklah diperuntukkan bagi kedua orang tua, kerabat, anak yatim, orang miskin dan orang yang dalam perjalanan." Dan kebaikan apa saja yang kamu kerjakan, maka sesungguhnya Allah maha mengetahui.
(Al-Baqarah ayat 215)

....................................................................................................................................................................
  • barang siapa meminjami Allah* dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya lah kamu dikembalikan
(Al-Baqarah ayat 245)
*maksud meminjami Allah adalah menginfakkan hartanya di jalan Allah

......................................................................................................................................................................
  • wahai orang-orang yang beriman! infakkanlah sebagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari ketika tidak ada lagi jual beli, tidak ada lagi persahabatan dan tidak ada lagi syafaat. orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim.
(Al-Baqarah ayat 254)

....................................................................................................................................................................
  • perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah maha luas, Maha Mengetahui.
(Al-Baqarah ayat 261)


.......................................................................................................................................................................
  • Orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah, kemudian tidak mengiringi apa yang dia infakkan itu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan penerima), mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.
(Al-Baqarah ayat 262)


..................................................................................................................................................................
  • Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu merusakk sedekahmu dengan menyebut-nyebtnya dan menyakiti (perasaan penerima), seperti orang yang menginfakkan hartanya kerana riya' (pamer) kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari akhir. Perumpamaannya (orang itu) seperti batu yang licin yang di atasnya ada debu, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, maka tinggallah batu itu licin lagi. Mereka tidak memperoleh sesuatu apa pun dari apa yang mereka kerjakan. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang kafir.
(Al-Baqarah ayat 264)


...................................................................................................................................................................
  • Dan perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya untuk mencari rida Allah dan untuk memperteguh jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buah-buahan dua kali lipat. jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka embun (pun memadai). Allah maha melihat apa yang kamu kerjakan.
(Al-Baqarah ayat 265)


.....................................................................................................................................................................
  • wahai orang-orang yang beriman! Infakkanlah sebagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu memilih yang buruk untuk kamu keluarkan, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata (enggan) terhadapnya. Dan ketahuilah Allah maha kaya, maha terpuji.
(Al-Baqarah ayat 267)


.......................................................................................................................................................................
  • setan menjanjikan (menakut-nakuti) kemiskinan kepadamu dan menyuruh kamu berbuat keji (kikir), sedangkan Allah menjanjikan ampunan dan karunia-Nya kepadamu. dan Allah maha luas maha mengetahui.
(Al-Baqarah ayat 268)


......................................................................................................................................................................
  • jika kamu menampakkan sedekah-sedekahmu*, maka itu baik. dan jika kamu menyembunyikannya dan memberikannya kepada orang-orang fakir, maka itu lebih baik bagimu dan Allah akan menghapus sebagian kesalahan-kesalahanmu. dan Allah maha teliti apa yang kamu kerjakan.
(Al-Baqarah ayat 271)
*menampakkan sedekah dengan tujuan agar dicontohi orang lain, bukan untuk riya'


........................................................................................................................................................................
  • Bukanlah kewajibanmu (Muhammad) menjadikan mereka mendapat petunjuk, tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Apa pun harta yang kamu infakkan, maka (kebaikannya) untuk dirimu sendiri. dan janganlah kamu berinfak melainkan karena mencari rida Allah. dan apa pun harta yang kamu infakkan, nescaya kamu akan diberi (pahala) secara penuh dan kamu tidak akan dizalimi (dirugikan).
(Al-Baqarah ayat 272)


........................................................................................................................................................................
  • Orang-orang yang menginfakkan hartanya malam dan siang hari (secara) sembunyi-sembunyi maupun terang-terangan, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.
(Al-Baqarah ayat 274)


........................................................................................................................................................................
  • dan jika (orang berutang itu) dalam kesulitan, maka berilah tenggang waktu sampai dia memperoleh kelapangan. dan jika kamu menyedekahkan, itu lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
(Al-Baqarah ayat 280)

moms song

video

video dr metacafe...
rutin sehari seorang emak....
try ikut die nyanyi.....

children and their funny ideas

artikel yg aku sempat rembat dari metacafe......


--------------------------------------------------------------------------------

a kindergarten pupil told his teacher he'd found a cat. she asked him if t was dead or alive.
"Dead." she was informed.
"How do you know?" she asked his pupil.
"Because I pissed in its ear and it didn't move" answered the child innocently.
"You did WHAT???" the teacher exclaimed in surprise.
"You know", explained the boy, "I leaned over and went 'Psssst!' and it didn't move."

---------------------------------------------------------------------------------

A small boy is sent to bed by his father. Five minutes later.... "Da-d...."
"What?"
"I'm thirsty. Can you bring a drink of water?"
"No. You had your chance. Lights out."
Five minutes later: "Da-aaaad....."
"WHAT?"
"I'm THIRSTY. Can I have a drink of water??"
"I told you NO! If you ask again, I'll have to spank you!!"
Five minutes later......"Daaaa-aaaad....."
"WHAT!"
"When you come in to spank me, can you bring a drink of water?"

---------------------------------------------------------------------------

One summer evening during a violent thunderstorm a mother was tucking her son into bed. She was about to turn off the light when he asked with a tremor in his voice, "Mommy, will you sleep with me tonight?".
The mother smiled and gave him a reassuring hug.
"I can't dear" she said. "I have to sleep in Daddy's room".
A long silence was broken at last by his shaky little voice: "The big sissy".

---------------------------------------------------------------------------

One day the first grade teacher was reading the story of Chicken Little to her class. She came to the part of the story where Chicken Little tried to warn the farmer. She read, ".... and so Chicken Little went up to the farmer and said, 'The sky is falling, the sky is falling!' ".
The teacher paused then asked the class, "And what do you think that farmer said?".
One little girl raised her hand and said, "I think he said: "Holy Shit! A talking chicken!".
The teacher was unable to teach for the next 10 minutes.



http://www.btinternet.com/~knutty.knights/adult_children.html

ab+


AB+

hmm.....orang kate AB ni darah jenis kedekut...
sebabnye....die leh derma kt AB saje..tapi die leh terime dari sume....

.............................................................................................................................

aku?
memang la darah jenis kedekut ni....
dalam adik beradik aku, aku sorang je yg jenis AB nih....

..............................................................................................................................

1st time derma darah?
23 Mei 2007....
mase tu PBSM maktab wat kempen...
tah cemana tah, aku pon sukati je gi daftar...
kononnye nk tau jenis darah....
da test punye test....
berat (lulus)
hemoglobin (lulus)....mase ni hb aku 13.++ (gile tinggi)..

.............................................................................................................................

mule2 derma?
cuak...sbb ptg tu aku ade xm kajian sosial......
aku pon gi la tanye kt kpli yg hendle tu...
die kate xpe...leh derma...
aku pon gi la isi borang....bla3....
dgn dyh n dynh...
hasilnye??
3 3 org positif sesuai untuk menderma....

maka...kami pon beratur la nk amek beg nk isi darah tu...
aku?
teruja.....takut....

dayah....
same kot...

dynh?
terilang tibe2....

.......................................................................................................

maka tibe la saatnye...
org spital tu kate...
jgn tgk jarum tu..
nanti takut...
n memang aku x tgk pon...
aku tgk abg kpli sblh aku da pening2 da...
kpale pon da kna picit dgn cina kpli tu...

........................................................................................................
5 menet pastu...
setel da....
aku pon balik dgn dyh....
sblm tu, pihak penganjur bagi nasik lemak sbungkus....n keychain.....

..........................................................................................................

sejak lps tu...aku teraddict utk menderma darah...
stakat ni...baru 7 kali aku menderma..
tapi buku da lunyai da pon....
last aku derma...
smlm.. (12 Nov 2009) selepas 8 bulan aku x menderma...

.............................................................................................................

knape aku menderma?
tahla....
dulu2 sbb nk kumpul keychain kempen derma darah byk2...
skrg?
da terbiasa kot...
biasa.....
(keterangan lanjut pasal biasa....rujuk blog rumet aku)

.............................................................................................................

soalan lazim org tanye...
sakit x?
aku?
sengih je la....
mule2 jawab x sakit...
skali dorg da rase menderma...
tau la x sakit die gane...

...........................................................................................................

saiz jarum?
bukan saiz jarum peniti.....
tapi saiz jarum mcm nk refill ink printer....
(bagi sesiapa yg bese refill tu, tau la saiznye gabak cemana...)

.............................................................................................................

die cucuk ktne?
mule2 die cucuk kt jari...
amek stitis darah....
utk uji hemoglobin....
stakat ni hb aku......
memberangsangkan
(paling rendah 13, paling tinggi 14.5)
menten la kirenye...

pastu...gi la checkk tekanan darah...
amek pengesahan kt doktor...
then ready la utk dicucuk...

utk proses derma ni...
die cucuk kt pelipat lengan...
aku prefer tgn kiri dr tgn kanan...
sbb dari dulu 1st derma sampai skg...
mmg cucuk kt tgn kiri.
lagipon....da ade bekas cucuk..
n tgn kanan aku, tak nmpk urat,...
urat pon segan...

........................................................................................................

derma?
memang satu kepuasan...
ringan kepala....
n addict....
tapi yg paling best skali...
tgk beg darah aku...
gumuk macam tuan....
hahahahah

.............................................................................................................

tapi, aku xtau lagi bile aku nk menderma pasni...
sbb spital kt sini bagi derma hari khamis jek..
payah nk gi...
sbb bese kua hari jumaat....

..............................................................................................................

org kate...
derma darah ni bagi gumuk...
ye ke?
aku pon xtau...
sbb x derma pon aku da gumuk da....

....................................................................................................................

huu....

~mari derma darah~


aku bersama beg darah yg gumuk

jangan jadi macam aku

nilai: menghormati orang tua
hari: Jumaat (penghulu segala hari)
tarikh: lame dah (sehari sebelum puasa)
tempat : kelana jaya line (kl sentral to gombak)
watak : aku, makcik pakai baju kale kuning, n kakak pakai baju merah


.......................................................................................................................

ketika kejadian ni berlaku...aku keletihan dalam lrt....seharian bertravel dlm lrt.....rase nk mintak keje jd driver lrt nih jek.....sebabnye......kul 12 hari jumaat tu aku mentravel dr lrt bangsar ke umah....memang letih walaupun x bape byk stesen yg kna lalu, yg meletihkan aku...lrt slow....setiap stesen berenti 5 menet....

nak dijadikan cerite...aku slamat sampai kt umah dlm kul 1...x sempat rileks....mandi, makan, solat.....tup2 da kul 2...aku baru igt nk kua..banyak benda nk setel sbb esoknye nk pose....
akhirnye, aku kua kul 3 dgn harapan aku sempat sampai kt lrt gombak sblm kul 5 (nk kejar broadband..:kes tertinggal broadband kt mktb)...

kul 3 tu, aku nek lagi lrt...ke ampang park....pastu menapak la kejap gi celcom center...buat pelan executive celcom....namun aku kecewa....igtkn dpt belon (terpengaruh dengan iklan budak kecik pgg belon, pastu die kate "nk jadi kakak sy x?")..

pastu, aku berkira2 nk gi pizza kt ampang park...tapi terbatal niat tu...sbb duit kt poket x cukup....

pastu, aku pon naek lrt...gi kl sentral....mencarik 2 peket cokelat famous amous...huhuhu....tak dilupakan, minyak yu yee cap limau.....

dlm kul 4.30, aku bergerak ke lrt gombak....gile ngantuk time tu.........

dlm lrt.....kejadian ni pon berlaku...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

aku: hahaha...org x ramai, leh duduk ni...dpt lelap kejap pon beres gak...lagipon gombak jauh lg.

lalu aku pon duduk dgn penuh perasaan leganya...

kemudian lrt pon bergerak...mujur x slow mcm tengahari td...

aku x igt aku tdo ke x....tapi bile aku sedarje, lrt da penuh....mesti org ramai naek kt klcc td....
kt depan aku, ade sorg makcik pakai baju kuning (umo kategori vateran)...aku nk bangun, bagi seat aku kt die...tapi aku x terbangun.....sbb ade org laen bangun...aku pon wat2 tunduk, pejam mate jap....

kt stesen datok keramat, aku angkat kepala aku, kt depan aku, ade sorang kakak ni, pakai baju merah....mula2 aku wat senyap je...tbe2 aku terperasan, kakak tu mengandung.....
aku nk bangun, tapi nape tah. aku x terbangun...siap wat2 lelap lg......tapi aku terkejut sgt3....sbbnye makcik vateran yg duk sblh aku tu yg bangun n bagi seat die kt kakak tu...


aku?????
gile malu....rase 1 lrt tu pandang aku.....nape aku selaku org muda yg sihat xleh nk bgn utk bagi seat ke kakak tu.....

aku diselubungi rase bersalah.....
aku trus bangun bile nk dkt2 sampai stesen jelatek, sampai je stesen, aku kuar dgn perasaan malu melampau...

aku tungu tren 1 lg, trus ke gombak utk amek broadband.....


........................................................................................................

pengajaran kt aku: lps ni naek lrt jangan gatal2 nk duduk kalu da duduk tu x reti2 nk bangun

............................................................................................................

tadi aku bercerita ke kak...kne gelak kaw2....
komennye:mcm adlin aman ramli dlm iklan lrt dulu2.....

...............................................................................................................

kesimpulannye....

  • naek lrt trus amek port tepi pintu
  • naek lrt jgn gatal2 duduk kalau x reti nk bangun
  • nmpk ade makcik ke, org mengandung ke...reti2 la bangun...
  • jangan jadi mcm aku....


..............................

suke betul ke suke-suke???

suke betul ke suke2??

.......................................................................................................................................

keliru dgn perasaan sendiri...
suke tp xtau suke betul2 ke suke2 je.....
kdg2 rase suke betul2...
tapi selebihnya rase macam suke2.....

........................................................................................................................................

hmmm..........

tak suke!!!!!!!!!!

esok xm...n aku langsung x bukak buku lagi......

tak suke!!!!!!!!!!
npe subjek edu ade buku...tapi subjek major xde buku.......

tak suke!!!!!!!!!!
nape aku lemau sgt nk bace buku nih........

tak suke!!!!!!!!!!
..........................................

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

arghh!!!!!!!!
rase nk carik mane2 dinding n jerit sambil tunjuk kt dinding tu
'tak suke..tak suke....tak suke......'

(pengaruh iklan cat)

Blogger Template by Blogcrowds