entahlah

smlm, tatkala aku membelek2 majalah i bilangan 87 milik rumetku, aku tertarik dengan artikel dari editornya, Ahmad Yani Abdul Manaf dalam ruangan aspirasi editor; hadapi keburukan dengan kebaikan.

antara lain kandungan dalam artikelnya ialah mengenai dakwah.

terdapat tiga perkara penting yang boleh difahami daripada manhaj al dakwah (pendekatan dakwah) Abu Darda iaitu:

  • dakwah hendaklah dilakukan dengan kearifan
  • mencegah kemungkaran tidak boleh dengan kemungkaran pula, tetapi harus dengan kebaikan, melalui nasihat yang baik dan melalui dialog yang terbaik.
  • prihatin dengan keadaan orang yang menjadi sasaran dakwah.


..........................


kool.....

....................

teringat sesuatu....
aku xtau perkara ni berkaitan dengan artikel dalam majalah tu ke x..
tapi aku tertarik untuk menulis...
dah lama...
tapi banyak kekangan...

.............

ade seorang ni...
org mengatakan bahawasanya dia pengkid. tapi, mengikut ape yg aku baca dan paham serta melihat dari sudut aku sendiri....die bukan pengkid.

sebabnye???
die tidak berpenampilan seperti lelaki.
die tidak berminat kepada perempuan.
die ade kawan lelaki (bf)

mungkin die tomboy.

antara sebabnya?
  • The wearing of typically masculine-oriented types of clothes.
  • The practice of games and activities (often physical in nature) that are typically considered to be the domain of boys.
  • Heterosociality, the preference to befriend boys rather than other girls.
.............

aku kesal...
sebab, masyarakat sekeliling x paham keadaan die...
hanya kerana die ade sedikit characteristic tomboy...
masyarakat terus mengecop dirinya pengkid....

......


entahlah..
dia dipulau..
orang menjauhi die...
org kate die pengkid....

....
tapi bagi aku, tak adil...
sebab orang menilai dari luaran...
menilai dari segi kemaskulinan perangai...
menilai dari segi keakraban die dengan lelaki...
menilai dari segi kecenderungan die berkawan dengan lelaki...

dan bila die berkawan baik dengan perempuan...
"ha...pengkid la tu"
"ala....memang la die baik dengan A tu, da awek die...."
"pulaukan die...sebab die pengkid"
"wei, aku takutla.....x pasal2 nanti die suke kat aku lak"
"ala, ko tuka bilik je...tuka tempat...tuka tempat blaja pon xpe....x pasal2 nnti ko jadi mangsa die"

.....

ya Allah...
aku kesal....
kesal sgt3 dengan mindset masyarakat....

...

sepatutnya, bagi aku...
kalu die da baik dengan pempuan, mindset tukar....
"bagusla die baik dgn A tu, harap2 A bole bawak die ke pangkal jalan..."
"kite kena dekat dgn die....bawak die balik...."
"x salah pon die baik dgn A tu, sbb aku nmpk, A tu bole bimbing die..."
"ape kate, kite same2 kawan dgn die....harap2 die tertarik nk pakai tudung...:


..............

entahlah...
ramai yang menyalahkan....
dan sikit sangat2 yang menyedarkan....

akibatnya.....
si dia terus dipulau....
terus dicop pengkid.....walhal pada hakikatnya dia tidak...
dan masyarakat terus memandang sinis, memandang hina pada si dia....
atas mentaliti....
"ala die tu PENGKID, wat ape kite nk kawan dgn die..."

....................

aku masih terkilan...
kalau dibiarkan si dia terus dipulau...
si dia akan x dpt berubah...
mungkin sampai bila2...
atau mungkin jika dia berubah...
sekejap saje...
sbab mentaliti masyarakat yang x diubah...
"ala, kejap je tu...lame2 nnti, jadi la balik PENGKID tu..."


.......

mane tau satu hari nanti,
die x sempat berubah...
sebab trauma dgn kawan2...
yg kate die PENGKID walhal die tidak....

....

dan ape aku nk jawab nnti...
andai di sana...
die tarik aku...
dan bertanya....
"kenapa kau x bimbing aku ke jalan yang benar dulu?"

....

ubahlah mentaliti...
si dia perlukan sokongan...
bukan hinaan

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds