dek oo dekkk


tarikh : beberapa hari yang lalu
masa : sejurus selepas azan maghrib
tempat : bilik


'dek, dek imam maghrib ni...' terpacul ayat itu keluar dari bibir rumetku...
aku? sekadar membuat wajah minta simpati...
'kak la imam.....' pintaku dengan mata bersinar2....
' smalam kak da imam...adik lak arini...' jelas dirinya...ternyata usulku supaya dirinya menjadi imam direject...
'.......'

lalu, kami bersama menuju ke bilik air untuk mengambil wudhu'....
sepanjang masa mengambil wudhu' tu....hatiku dah mula berdebar.....

.....................................................................................................................................................................

sesampainya di bilik, kulihat dirinya telah bersiap...
kucuba melengahkan masa...sungguh tidak senonoh.....
lalu, dirinya qamat....
lembut...dan menusuk ke hatiku.....
dirinya menunggu diriku...
'dek2....makmum kna tunggu imam kan...'
'dek2....makmum tlg hamparkan sejadah imam kan...'
'alamak......berentila berdebar wahai hati........' bisikku sambil tersengih.....

......................................................................................................................................................................

menceriakan suasana...kami berbual....mengenai imam...
katanya...
'gane dek kalu adek da kawen, da ade anak....nanti anak pon kate..."mama2...mama imam arini..'
ku menjawab....
'kalu gitu....sy jawab...jom gi umah atuk...atuk imam....takpon, kite gi subang, umah aunt dayah...die imam..' huu...jawapan bese diriku...gi umah atuk....
(sikit2 abah....anak abah la katekan)


huu...lalu kami mengambil tempat......
aku? imam la...
dirinya? makmum....

..................................................................................................................................................................

tatkala mengangkat takbiratul ihram, debaran di dadaku masih belum surut...makin kencang....
lalu ku meneruskan tugasku sebagai imam.....memang berdebar...suara ketar...nafas tersangkut...alahai.....

.....................................................................................................................................................................

selesai solat....
'kak, doa......' pintaku padanya...sedar dengan kelemahan diri ini menghafal doa dalam bahasa arab...
sebenarnya, aku suka mendengar dirinya berdoa...lembut....masuk ke dalam hatiku....
ada bait2 doanya yang membuatkan aku tenang...insaf....
"Ya Allah, matikan aku dengan lafaz Lailahaillallah.." agaknya itulah tafsiran doanya yang paling aku suka......maklumlah tafsiran sendiri yang sangat2 sedikit ilmu dalam bahasa arab....
ayat tu diulang sebanyak 3 kali...

.......................................................................................................................................................................

usai berdoa...kami bersalaman...
'kak...debar x ilang lagi ni....' aku berbicara..
dia menepuk bahuku... 'ok la tu dik......'

.........................................................................................................................................................................

fuh...pengalaman betul la jadi imam maghrib....walaupun 3 rakaat....bole kontrol ketar tu skit mase rakaat kedua....alahai....
terdetik lagi di hatiku...

'berhikmah sungguh rumetku......' sbb? kadangkala aku terlewat solat (7.15...maghrib 7.02)...makan punye pasal....kak tunggu...ke tandas bersama...dan bersolat bersama..
macam biasa....kak imam...huu

mula2 dulu...seingat aku la....mmg lepas azan je, kak akan kate....'jom dik, solat..' dan bergerak la kami ke tandas beriringan....besenye kalu aku abes amek wudhu' dlu...aku solat sendiri...
tapi kak, kalu die abes amek wudhu' dlu..kat bilik, die akan tunggu aku...n kalu aku lambat, die solat dlu....n aku pon kadang kala jadi makmum masbuk....

penah gak....aku solat sendiri...n kak jadi makmum masbuk....solat asar....tu 1st time aku jd imam dgn kak....debar jugak....doa? aku tetap mintak kak yang doa...
dah lama2.....aku paham sendiri....aku abes amek wudhu...aku tunggu kak...solat same2.....

.....................................................................................................................................................................

kak....aku suke dgr die ngaji....die doa....lembut...

.......................................................................................................................................................................

hu......rindu lak nk berjemaah dgn kak

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds