korban.....pengorbanan...terkorban....

hmm...akhirnye dapat jugak aku idea utk mengepost entry kali ni...

kali ni aku memilih tajuk korban...pengorbanan....terkorban...
sumenye dari perspektif aku yg x bape nk matang sgt nih....

idup berkawan.....bermasyarakat....sumenye menuntut sesuatu dari diri sendiri.... pengorbanan....tapi pengorbanan dari segi ape????

sedar tak sedar, sebenarnye kite banyak berkorban.....tapi biasalah....sedar pengorbanan diri sendiri je....x penah nk amek port pengorbanan org lain...bagi diri sendiri.....'asyik aku je yg kne berkorban...die tak wat pape pon...'

tapi kalu diselami dalam-dalam.....sebenarnya, bukan kite saje yg berkorban...tapi orang-orang di sekeliling kite turut berkorban....malahan, tanpa kite sedari, kadang-kala kite terkorban dalm pengorbanan kite.....


satu contoh...dekat sgt dgn aku.....
esaimen.....pernah terdetik di hatiku....
'knape asyik2 aku je yg kene buat...'
padahal...yg aku tak nampak.....
grupmet aku yg lain pon sebenarnye berkorban...
berkorban utk menyetelkan sume keje2 yg aku curik tulang......


kemajuan perlukan pengorbanan....
tu kate cekgu bm aku mase aku darjah 6 dlu...
dan ianya terbukti....
nk henpon mahal.....korban duit....
nk result tinggi....korban waktu tido....
nk siap esaimen.....korbankan waktu bace komik....


mengorban dan terkorban.....
stuasi di mana seseorang mengorbankan sesuatu utk org lain...tapi akhirnya die jadi mengsa korban...
sbbnye.....
'aku x sampai ati la.....'
ayat di mana sesuatu pengorbanan yang dilakukan tu khirnya mengorbankan diri sendiri...


ramai orang berpesan...
buat baik berpada-pada....
baik=korban...

orang baik selalu dipijak...
orang baik selalu dibahan...
orang baik selalu jd mangsa....


kadang-kadang....tapi selalunye...
kite berkorban utk org yg kite syg....
pernah terbaca.....TENTANG CINTA....
walaupun x abes lagi bacenye...
katenye..
'kite akan menjadi hamba terhadap ape yg kite sayangi...'

pengorbanan yg kite buat..
walaupun kdg2 nmpk x berbaloi
tp mungkin pengorbanan yg dilakukan oleh org lain kat kite tu
pada org lain pon sbnrnye x berbaloi...

~korban...~

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds