ab+


AB+

hmm.....orang kate AB ni darah jenis kedekut...
sebabnye....die leh derma kt AB saje..tapi die leh terime dari sume....

.............................................................................................................................

aku?
memang la darah jenis kedekut ni....
dalam adik beradik aku, aku sorang je yg jenis AB nih....

..............................................................................................................................

1st time derma darah?
23 Mei 2007....
mase tu PBSM maktab wat kempen...
tah cemana tah, aku pon sukati je gi daftar...
kononnye nk tau jenis darah....
da test punye test....
berat (lulus)
hemoglobin (lulus)....mase ni hb aku 13.++ (gile tinggi)..

.............................................................................................................................

mule2 derma?
cuak...sbb ptg tu aku ade xm kajian sosial......
aku pon gi la tanye kt kpli yg hendle tu...
die kate xpe...leh derma...
aku pon gi la isi borang....bla3....
dgn dyh n dynh...
hasilnye??
3 3 org positif sesuai untuk menderma....

maka...kami pon beratur la nk amek beg nk isi darah tu...
aku?
teruja.....takut....

dayah....
same kot...

dynh?
terilang tibe2....

.......................................................................................................

maka tibe la saatnye...
org spital tu kate...
jgn tgk jarum tu..
nanti takut...
n memang aku x tgk pon...
aku tgk abg kpli sblh aku da pening2 da...
kpale pon da kna picit dgn cina kpli tu...

........................................................................................................
5 menet pastu...
setel da....
aku pon balik dgn dyh....
sblm tu, pihak penganjur bagi nasik lemak sbungkus....n keychain.....

..........................................................................................................

sejak lps tu...aku teraddict utk menderma darah...
stakat ni...baru 7 kali aku menderma..
tapi buku da lunyai da pon....
last aku derma...
smlm.. (12 Nov 2009) selepas 8 bulan aku x menderma...

.............................................................................................................

knape aku menderma?
tahla....
dulu2 sbb nk kumpul keychain kempen derma darah byk2...
skrg?
da terbiasa kot...
biasa.....
(keterangan lanjut pasal biasa....rujuk blog rumet aku)

.............................................................................................................

soalan lazim org tanye...
sakit x?
aku?
sengih je la....
mule2 jawab x sakit...
skali dorg da rase menderma...
tau la x sakit die gane...

...........................................................................................................

saiz jarum?
bukan saiz jarum peniti.....
tapi saiz jarum mcm nk refill ink printer....
(bagi sesiapa yg bese refill tu, tau la saiznye gabak cemana...)

.............................................................................................................

die cucuk ktne?
mule2 die cucuk kt jari...
amek stitis darah....
utk uji hemoglobin....
stakat ni hb aku......
memberangsangkan
(paling rendah 13, paling tinggi 14.5)
menten la kirenye...

pastu...gi la checkk tekanan darah...
amek pengesahan kt doktor...
then ready la utk dicucuk...

utk proses derma ni...
die cucuk kt pelipat lengan...
aku prefer tgn kiri dr tgn kanan...
sbb dari dulu 1st derma sampai skg...
mmg cucuk kt tgn kiri.
lagipon....da ade bekas cucuk..
n tgn kanan aku, tak nmpk urat,...
urat pon segan...

........................................................................................................

derma?
memang satu kepuasan...
ringan kepala....
n addict....
tapi yg paling best skali...
tgk beg darah aku...
gumuk macam tuan....
hahahahah

.............................................................................................................

tapi, aku xtau lagi bile aku nk menderma pasni...
sbb spital kt sini bagi derma hari khamis jek..
payah nk gi...
sbb bese kua hari jumaat....

..............................................................................................................

org kate...
derma darah ni bagi gumuk...
ye ke?
aku pon xtau...
sbb x derma pon aku da gumuk da....

....................................................................................................................

huu....

~mari derma darah~


aku bersama beg darah yg gumuk

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds