aku bukan dia

aku akui entri ini ditulis semasa aku diselubungi perasaan marah...
aku akui entri ini juga aku tulis kerana aku terkilan...
aku juga akui entri ini aku tulis mengikut amarah, dan juga bukan dengan akal warasku...


........................................................................................................................


aku bukan dia dan dia bukan aku kerana aku adalah aku dan dia adalah dia.
dunia aku dan dia berbeza.
kerana aku bukan dia.
dan dia bukan aku.



aku dan dia banyak berbeza...
sebut dari pelbagai aspek...
pakaian?
sikap?
segalanya?

aku bukan seperti dia...
aku bukan besar seperti dia...
dia sangat bertuah...
besar dalam suasana yang baik....
suasana di mana orang-orang sekeliling dia sama seperti dia...

aku??
aku besar di kota...
aku besar di kuala...
tempat di mana orang kata...
masalah sosial berpunca....
aku besar di kota...
dia besar di desa....
aku dan dia berbeza....

aku juga tak macam dia...
mengaji belum lancar....
tafsir belum khatam...
tapi dia???
jauh berbeza
sekali lagi duniaku dan dia berbeza...

aku dan dia berbeza...
dia berkuasa....
orang hormat dengan dia...

aku?
sekadar seorang ketua unit dahulukala...
dunia kami berbeza...

aku dan dia berbeza...
aku?
bertudung kadang-kala...
dia?
cukuplah aku katakan dia berbeza...
sekali lagi dunia kami berbeza

aku terkilan...
bukan kerana aku dan dia berbeza...
kerana aku tahu...
aku bukan dia...
dan dia bukan aku...

aku terkilan...
kenapa dirinya berdusta...
entah...
kucuba mengusir perasaan ini..
tapi aku tak bisa...

aku terkilan...
kenapa dirinya tak berkata perkara sebenar...
kenapa perlu bersembunyi?
kenapa mesti menggunakan nama sesuatu program untuk mengelak sesuatu program tetapi akhirnya ke program lain??

dunia kami berbeza...
dirinya sering ke surau....
ke majlis2 ilmu di serata malaysia...
aku kagum...
dengan ilmunya....
sedangkan aku...
majlis ilmu di surau pun kadang-kadang aku tunjuk muka...
sekali lagi...
dunia aku dan dia berbeza...

entahlah...
perbezaan aku dan dia membuatkan aku jauh....
maklumlah...
aku bukan seperti dia...
aku adalah aku...
orang melihat kami berbeza...

aku?
sungguh aku tak marah...
biarlah dia meneroka seluruh malaysia....
mencari ilmu-ilmu yang banyak...

tapi...
aku terkilan...
kenapa mesti dia berdusta....
sedangkan ilmu banyak diperolehinya...

aku...
banyak berasa kecewa sebenarnya...
sebabnya....
biarlah kusimpan sebagai rahsia...

aku mula pesimis...
pada dirinya...
kadang-kala aku tersenyum sinis...
bila mendengar bicaranya....

aku bukan macam dia...
bijak menyusun kata-kata...
sedangkan aku.....
tak puas hati sikit, terus buat muka....

aku kelu bila berbicara...
kadang kala tak kupandang raut wajahnya...
bukan kerana aku tak suka...
tapi kerana...
aku tak mahu aku jadi tak suka padanya...

ada sahabatku bertanya...
kenapa tak suka padanya...
aku terkelu untuk berbicara...
jawapannya....
bukan aku tak suka...
tapi aku tak ada jawapannya....

lalu sahabatku itu kembali bertanya....
kenapa diriku tiada jawapannya....
lalu kuberfikir memerah minda...
mungkin kerana dunia kita berbeza....

caranya bukan caraku...
caraku bukan caranya...
entahlah...
jauh di sudut hatiku...
aku ingin menjadi seperti dia...
tapi mungkin aku tak bisa...
kerana aku bukan dia...

mungkin kerana dia adalah dia...
maka aku tidak tahu untuk berbicara....
terasa ingin melahirkan perasaan kecewa...
tapi aku tidak berupaya...
takut-takut ada air yang bergenang di mata...

pernah sekali aku dan dia berbicara...
walaupun bukan bicara empat mata.....
namun...
bicara itu bicara dari rakan-rakannya...
yang berbicara di hadapannya...
bukan berkata-kata di belakangnya....

............................................................................................................................

maaf banyak2 kalu entri ini menyinggung banyak pihak...
sebab aku tak tahu macamana aku nk meluahkan perasaan kesal..
sungguh, aku tak marah kalau dia nak merantau..
pergilah ke serata dunia...
tapi tolonglah, jangan berdusta....
aku sendiri penat...
lelah....
kadang-kala aku jadi pesimis...
prejudis....
bile dgr mcm2 cerita...
dan x mustahil aku terpengaruh....

pernah aku pujuk ati sendiri...
'aku bukan macam dia...'
aku bukan pembicara yang baik...
aku sendiri terikat dengan perangai anak bongsu ni....

aku penat...
sangat2 penat...
sampaikan pernah aku terjaga...
kerana bicaranya...
sampai aku rasa...
aku penat...
dengar isu yang sama.....
perkara yang sama....

bukan tak pernah aku buat muka....
tapi entahlah...
aku penat...
penat sangat-sangat....
sebab aku dengan dia berbeza....
entahlah....

................................................................................................

lelah.....
kerana banyak memendam rasa....

...................................................................................................

~berjuta maaf aku pohon khusus pada si dia.....~

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds