burung ape???burung murai....

burung ape???burung murai.....
hmm....iklan petronas yg popular satu mase dulu....
mulanya, aku x terasa ape pon bile tgk iklan tu....tersentuh la sikit....

semalam....aku menyaksikan adegan live burung murai tu depan mate aku sendiri....cume kali ni bukan burung murai....

perbualan sorang ayah dgn anak kecik die yg baru berumo dlm 2 tahun....

berlaku kisah benar ini pada hari ahad.....beberapa jam sebelum aku memberangkatkan diri untuk kembali ke maktab....

mase tu, cuaca kt kl ala2 nk ujan ribut....lalu, mak pun suh aku gi tutupkan pintu pagar umh sbb abah nk kuar gi katering n mak pulak nk mengangkat kain jemuran kt blakang umh....

lalu, aku pon menunggu abah mengundurkan ketenye ke lua rumah....mase tu, jiran sebelah umh aku tgh angkat kain.....

tibe2....aku terdengar suare anak kecik die memanggil...'ayah...'...lalu jiranku itu menjawab..'ye..' dengan penuh kasih sayang dan kesabaran walaupun mase tu tangan die tgh penuh dgn kain2 jemuran....
anak die masih lagi memanggil...'ayah...' n tiap2 kali tu jugakla jiranku menjawab panggilan anak kecik die tu.....bukan sekali anak die panggil....banyak kali jugak...dari abah stat panaskan enjin kete sampaila aku siap tutup gate umh....
lalu aku masuk ke dalam umah.....meninggalkan jiranku yang masih lagi menjawab panggilan anaknye dgn sabar....

............................................................................

kt dlm umh....aku terfikir....iklan burung murai tu....hmm....
situasi yg berbeza, tp intipati yg same...
kesabaran seorang ayah dlm melayan anak die....

lalu kuterfikir.....dan teringat...
abah....
aku dinobatkan sbg anak kesayangan abah kt umh...
sbbnye, dari kecik aku duk menempel dgn abah...sampai la besar..
cume da besar skit, da ade perasaan segan, banyak benda yg aku kongsi dengan mak pulak....
tp aku tetap anak kesayangan abah....hahaha....

............................................................
abah...
banyak pengorbanan abah kt aku....
dari kecik sampai la besar...
tak tertulis rasenye pengorbanan abah selama 20 tahun aku idup ni...

kadang2 kami duk bercerita sekeluarga...
abah banyak diam dari bercerita....serius....

tah cemana aritu terkeluar cerita pasal susu tepung yg kitorg minum taim kecik2 dlu...nespray kot....(betul ke ejaan die)
huu....lalu abah pon bercerita....
dulu abah panjat tangga bas gi coket (chowkit) nk bli susu utk korg...
oh...pengorbanan abah mase aku kecik....walaupun aku takde memory itu.....

da besar sikit.....
aku masih lagi anak kesayangan abah...
kehulu kehilir ngikut abah...gi kebun....hahaha...
mase tu kebun kt atas bukit dkt dgn pekerti....
aku duk ngikut abah tanam jagung, pisang....n part paling best..bagi ikan keli makan...
tp kebun tu tak lame pon...
aku pon da besar skit da time tu...

hmm.....dulu kecik2 masing2 ade beskal...
walaupun sekarang aku da x reti nek beskal....
asal beskal pancit je....
mesti abah bwk gi kt kedai au2...kedai beskal...
lalu beskal dibetulkan...
maka angah pon naik la beskal tu dgn aku sebagai pembonceng dr blakang...
abh nek kete....folow kitorg slow.....

PTS...
exam petama aku....hahaha...lulus..
lalu melompatla aku ke alam persekolahan tahun 5 tanpa mempelajari asas tahun 4...hahaha(sampai skrg aku x reti sains tahun 4)
lalu sebagai anak kesayangan abah....aku mintak abah blikan control car....
lalu abah belikan...walaupun x secanggih kete kontrol jiran aku...
n kdg2 abah bawk aku gi titiwangsa...tgk org racing kete kontrol mahal kt situ....

UPSR....
exam kedua aku...
masih ku igt...tatkala result diumumkan....
abah peluk aku erat2...
terasa bangga time tu...rase bangga sbb dpt result yg bole membanggakan abah n mak....
lalu, abah mengorbankan duitnya lagi...
kali ni, aku nk gameboy lak...
rasenye abah abes dlm rm6++ kot utk blikan gemboy tu...
gemboy colour + catridge game + adaptor....

abes UPSR...
aku masuk mrsm...
kali pertama berpisah dgn abah....
mak cerita.....
lepas aku gi tu....
abah duk tgk je bilik aku yg kosong...(walaupun angah duk bilik tu jugak)
huu....abah rindu anak bungsu die kot...huuuu.....

PMR....
sekali lagi aku membanggakan abah n mak....
hmm....kali ni aku x igt ape yg abah blikan utk aku.....


SPM....
walaupun result aku x sebaik mane...
tp aku tetap membanggakan dorg...

mktb...
walaupun banyak isu yg timbul sbb aku masuk maktab ni...(isu yg aku baru tau bile aku da daftar)
sampaikan abah pon mcm x bape yakin dgn kemasukan aku kt mktb ni....
n bile aku diceritakan oleh angah pasal isu nih..
aku bertekad...
akan kubuktikan pada mereka2 yg menimbulkan isu nih...
yg aku pon leh jd lagi baek dr mereka2 yg bergelar doktor dan engineer itu....

................................................................

skg nih...
abah da umo 56....
banyak da pengorbanan abah kt aku adik beradik..
bil broadband...da banyak kali da abah byrkan....
mknn hemster...
abah gak yg blikan....
tiap2 mlm...abah akan tanye...
hemster da mkn x?
air die cukup x?
dik, hemster tu sakit...gi tgk2kn...

..................................................................
tapi aku???
asal abah panggil je...mesti aku tangguh nk jawab panggilan abah...
asal abah suh tgkkn email die jek...aku bagi mcm2 alasan...padahal, bil aku abah yg byrkn....abah yang aja cara menaip pantas.....
asala abah suh tgkkan hp die jek...aku buat...tp dlm kdr yg slow.....

.....................................................................
sejak bile aku jadi camni...
lupe pd pengorbanan abah...
lupe pd kasih syg abah...
sdgkan dulu....
asal aku panggil abah jek...
abah datang...
tak jemu...
tapi aku..
abah panggil jek...
byk lak alasan aku....

takkan nk jadik cite burung murai...

......................................................................
teringat raya kali ni...
aku n angah blikan baju raya abah..
walaupun abah x pakai baju tu...(kes silap saiz...x senonoh btl anak abh ni...tp kalu abah bli baju....aku pon same naik suh abah byr skali)
tp abah teruja sgt...seronok sgt2 tgk2 muka abah...bersinar2..
rasenye tu kali kedua kau blikan adiah utk abah...
padahal abah slalu blikan mcm2 utk aku...

........................................................................
aisey...tersyahdu pulak kala menulis entri ini...
abah...
adik sygkan abah...

*entri terpaksa dihentikan kerana terdapatnya empangan pecah ditebing mataku....

1 comments:

in.. nak nages rase bace pos kali ni... syahdu.. ingatilah pengorbanan ibubapa kite... sayangi mereka slagi mereka masih ade..jadilah anak2 yang baik dan menyayangi ibubapa.. huaaa.. aje terharu..

September 29, 2009 at 11:42 PM  

Blogger Template by Blogcrowds