kerana dia rumetku (part1)

seminggu selepas aku daftar secara rasminya sebagai salah sorg guru platih kt sini, aku dihadirkan berita gembira yang mmg aku tunggu2 selama seminggu...

bile aku bukak je pintu bilik c411, aku terkelu...sebb ade satu beg baju n satu beg sandang....kt beg sandang tu tertulis UDM....

mula2 aku blur...salah bilik ke aku nih, aku tengok balik kt pintu bilik aku....betul c411....bilik aku...tibe2 je, aku tersengih....scara rasminya....aku da ade rumet....

aku pon mengkhabarkan berita gumbira ini kepada ayahanda dan bonda yg sememamngnye risau dgn anak bongsu diorg yg penakut nih.....mereka turut berkongsi kegembiraan ini bersamaku...

lalu, dengan perasaan berdebar, ku menantikan rumetku di bilik....namun, rumetku x kunjung tiba....aku pon melepakkan diri kt bilik ana....

lame kemudian, aku kembali ke bilik...ku terlihat sepasang sandal di situ.....oh, sandal rumetku....kataku di dalam hati....ku kembali berdebar....bagaimana agaknya rumetku ini????

lalu, kumembuka pintu bilikku....ku terlihat kelibat seorang rumet yang berjubah dan bertudung labuh sedang berbual2 di dalam telefon...bersama keluarganya mungkin....terdetik di hatiku....'berjubah..komfom alim rumetku ini.....'. ku mencuri dengar perbualannya.....sungguh tidak senonoh perbuatanku itu.....kuterdengar dialek yang biasa kudengar ketika zaman sekolah dahulu.......'org kelantan kot...' bisikku di dalam hati.....

setelah selesai rumetku menelefon, kami bersalam-salaman....rumetku cakap luar ketika itu....lalu kumemberitahu yg kumengerti bahasa kelantan, tidak perlulah dirinya bercakap luar denganku......


namanya nur syafiqah mohammad...warga besut........lebih selesa dipanggil kak....dan dirinya memanggilku adik.....panggilan yg bese digunakan di rumah....kami bertukar-tukar cerita....akhirnya, masuk waktu solat.....

die mengajakku bersolat jemaah ketika itu, namun, ku menolak dengan alasan....kak solat la dulu, sy jap lg.......oh, sekali lagi ku kehilangan nikmat berumet.......


.................................................................................

cebisan kenangan ketika kali pertama kuberjumpa dengan rumetku.....aku pon x pasti sama ada rumetku igt atau tak kenangan itu....(soalan bonus utk kak.....)
kemudian, masa terus berlalu....banyak kenangan bersama aku dan dia sebagai rumet.....
dari yg baik...sampaila part time aku mogok atau merajuk......
hmm...kenangan yg x elok, x usah dikenang.......

..................................................................................

kini, 3 tahun berlalu buat aku dan rumetku.....
saat ini, rumetku di surau...dan aku di bilik menulis tentang kebaikan rumetku..
jap lg sy dtg kak.....tggu jap....

siapa dia rumetku??

rumetku ialah org yg sangat mengambil berat tentang diriku.....
rumetku ialah org yg mengingatkan aku tentang banyak perkara.....
rumetku ialah org yg sangat2 aku sayang....

kerana dia rumetku....
aku jurus berbanding dahulu....
kerana dia rumetku....
aku kembali bersolat di surau....
kerana dia rumetku....


aku sayangkan dia....
kerana dia rumetku....



......to be continued

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds