penyakit ati......

penyakit hati.....
penyakit yang paling berbahaya dalam diri seseorang insan
penyakit hati ni bukan mcm sakit hati nk kene operate...tp penyakit hati yang aku maksudkan ni, kalu operate pon xkn baik kecuali dr diri sendiri

sbb penyakit hati, kawan makan kawan...
sbb penyakit hati, ukhwah berterabur...
sbb penyakit hati, hati xkan tenang sampai bila2...
n sbb penyakit hati jugaklah, seseorang insan tu boleh mati....

mati dlm konteks yg aku maksudkan ni bukan mati bila roh diambil dari jasad, tapi mati yang aku maksudkan bila jiwa asyik bercelaru, kuchalana sbb asyik fikir pasal org lain n cara nk jatuhkan sesorang tu...

penyakit hati ade pada semua orang...aku pon sama....
kdg2 aku sdiri x senang duduk bila tgk org lain dpt lebih dr ape yg aku dapat,...
aku penah x senang duduk bila aku tgk kwn aku sdiri dpt lebih dari aku
n aku jugak penah x senang duduk bila adik beradik aku sdiri dpt lebih dr ape yg aku dpt....
penyakit hati....
dengki,hasad, rase nk jatuhkan kwn, n paling penting sekali x senang bila org lain dpt lebih dr ape yg kita dpt....
n penyakit hati yang paling tinggi tahap die ialah Penyakit HAsad Dengki (PHD)....
cara nk dpt die, x payah blaja rajin2, tinggi2, wat esaimen, jwb esaimen...
cume, selalu dengki kt org lain, cari jalan cemana nk jatuhkan org, n selalu makan kawan sendiri...

skrg ni penyakit hati ade di mana2...
kt bilik pon ada....kt kelas pon ada...kt kafe pon ada....
kt bilik....pantang tgk roomate tegang katil, mula la kite sebok nk lepak atas katil die,,,,
kt kelas.....kalu kwn tu dpt mrkh lbh dari kite, kite sebok canang satu dunia 'aci la...die meniru time exam'
kt kafe...slalu sgt hati terdetik......'npe ayam die lg besar dari ayam aku? kn best kalu aku dtg awal sikit td...
time outing......kalu die jalan sorg, mesti fikir..'ala tu kuar dgn XXX la tu'
time mkn...kalu kwn tu bungkus, msti fikir...'tu nk mkn free la tu...bungkus utk sarapan, minum pagi, mkn tengahari, minum petang, makan malam n supper...'
knape x kite tukar dr penyakit hati ni ke persaingan sihat
kalu kite tgk kwn tu tgg katil, npe x kite tgg katil same2?
kalu kwn tu dpt mrkh tinggi, npe x kita usaha lbh lg?
kalu adik beradik kita dpt lebih, npe x kita fikir 'aku dulu slalu dpt lbh dr adik, abg, kakak aku, ape salahnya kali ni diorang lak dpt lebih?'
kalu org tu kuar outing sendiri, npe x kite fikir, die kuar dgn kwn pnpuan die
kalu org tu bungkus mknn, npe x kita fikir die bungkus utk org lain?
kdg2 aku sendiri rimas dgn penyakit ni
dr penyakit hati ni, timbul masalah2 lain..
mula la bergaduh sesama sendiri
mula mengumpat tak tentu hala..
mula suspicious kt kwn baik sendiri...
mula kempen utk bikot kwn tu....
paling penting sekali, kwn yg da kwn bertahun2, putus camtu saje...
rapuhnya tali persahabatan disebabkan penyakit hati....
bagi aku, penyakit ni xkan ilang walau dgn ubt yg paling canggih dari perubatan amerika pon...
pokok pangkalnya, hati sendiri...
syaitan ada di mana-mana....n die la pemangkin utama penyakit hati nih...
kdg2 kite xleh fikir rasional.....nak2 lagi bile org yg paling kite menyampah dpt lbh dr kite....
mase tu pulakla syaitan yang direjam ni mencucuk-cucuk hati dan naluri ini utk bersikap DENGKI kt org tuh...
n mase tu la, kite pegang pisau, chainsaw, kapak, n segalanya utk putuskan ukhwah yang terbina sejak azali lagi...
mmg kite x perasan...sdr2 je..
'la, aku dah x kwn dgn XXX lg rupenye...'
'korg tau x, XXX tu kan, bla bla bla....'
'ala, si XXX tu mmg mcm tu...mase aku kwn dgn die dulu kan......'
'ape lg ek kte nk wat supaya org lain x suke si XXX tu? korg bagi la idea...aku mmg da menyampah sgt2 kt die...'
tu la cth2 ayat org yg penyakit hatinya da sampai tahap mahadewa kaiou cte dragonball....
sbb dlm hatinye, die hanya fikir cemana nk jatuhkan kwn tu...
mase tu la die jd gunting dalam selimut, enau dalam belukar, prepaid da gune dalam wallet, hp tanpa kredit....
sumenye sbb nk siasat ape yg kwn tu buat n die akan cari kesalahan org tu n sebarkan kepada satu galaksi bimasakti.....
sudahnya, kawan tu akan dialientedkn....dipulau mcm tu...
kwn yg dulunya baik, slalu jalam sama, makan se polistrin... jd musuh ketat yang paling ketat di alam maya....
besarnya pengaruh hati...
dalam tubuh kita ada seketul daging...
baik daging tu, insyaAllah baiklah kita...
buruk daging tu...buruklah kita...
n daging tu adalah hati...

kalu x salah aku, aku penah bace dalam satu buku...pasal cerita zaman sahabat dulu...(wallahualam...aku pon da lupe)
ade sesorang ni, mintak dibawakan bahagian paling baik pada seekor kambing ke lembu ke apetah...(aku lupe).. n die diberi hati...
pastu, die mintak dibawakan bahagain paling buruk pada kambing tu, n sekali lagi die diberikan hati....

hati kalaua tak dijaga dengan betul, x dibimbing akn jadi buruk, busuk, itam, gelap, keras....dll...sbb tu lah, ia mudah sgt2 dijangkiti penyakit....

anggaplah ini sebagai renungan n peringatan utk diri aku sendiri dan rakan2 yg aku syg....
same2lah kite menjada hati sendiri dr dihinggapi penyakit hati ni sendiri
yg baik tu dtg dari Allah, dan yg buruk tu datang dari kelemahan aku sendiri...
salam

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds